خواص جادویی اسپند و فواید آن
خواص جادویی اسپند و فواید آن

اسپند یک نوع گیاه محبوب در بین ایرانی ها و بسیاری از فرهنگ های مختلف دیگر محسوب می شود. ایرانی ها و همچنین برخی از کشور های دیگر برای جلوگیری از چشم زخم از دود کردن اسپند استفاده می کنند. اما بدانید که خواص اسپند بسیار فراوان و بی شمارند که در این مقاله با مزیت های این گیاه معجزه گر آشنا خواهید شد.

به گزارش آکاایران: اسپند یا اسفند نام گیاهی است که دارای ارتفاعی به طول ۳۰ تا ۵۰ سانتی متر است و ظاهر آن بوته مانند می باشد. این گیاه دارای برگ های سبز با تقسیمات دراز و باریک و نامنظم است. گل های این گیاه درشت هستند و دارای گلبرگ بزرگ به رنگ سفید مایل به سبز و کاسبرگ نازک می باشد. دانه این گیاه پوشینه و حاوی دانه های فراوان به رنگ سیاه می باشد. خواص اسپند بسیار فراوان و متعدد هستند.

اسپند یکی از گیاهان نام آشنا برای ایرانیان است. دانه این گیاه را در خانه می سوزانند و از دود غلیظ آن استفاده می کنند. دود غلیظ این گیاه در خانه برای خوشبو کننده فضا، دور کننده حشرات و ضد عفونی کننده هوا مورد استفاده قرار می گیرد. خیلی از افراد باور دارند که دود اسپند موجب خنثی کردن چشم زخم می شود.

خواص جالب اسپند دود کردن

یک متخصص طب ایرانی گفت:اسپند خواص ضدعفونی کننده و میکروب کشی مناسبی دارد. نعمت الله مسعودی متخصص طب ایرانی در ارتباط با خواص اسپند، گفت:اسپند در بعضی از نازایی های ثانویه که جامعه ما درگیر آن شده بسیار مفید است، این ماده در طب روایی و نیز در دیدگاه حکمایی ما از حلق گرفته، تا اعماق بدن تأثیرگذار است؛همچنین خوراکی آن به صورت شربت وجود دارد و به دلیل مزاج گرم و خشک به عفونت های دستگاه تنفسی، تنگی نفس و انواع عفونت های گوارشی کمک می کند.اسپند دود كردن

وی در ارتباط با ضد عفونی کردن فضا با اسپند، افزود:دود اسپند خواص میکروب کشی بسیار مناسبی دارد؛ توصیه می شود در مکان هایی که ازدحام جمعیت زیاد و در فضا احتمال وجود عفونت است مانند مهد کودک ها، مدارس و پادگان ها اسپند دود شود. وی در پایان گفت:معمولاً از گیاه اسپند بیش تر به عنوان خوشبوکننده هوا استفاده می شود و شکل خوراکی آن کمتر مورد استفاده قرار می گیرد، چرا که مصرف ناصحیح آن باعث تهوع و ترشح بیش از حد بزاق می شود.

بررسی خواص اسپند گیاه پر فایده و معجزه گر

طی هزاران سال است که از دانه های اسپند در بسیاری از مراسم آیینی و معنوی فرهنگ های مختلف دنیا به ویزه در فرهنگ های باستانی خاورمیانه استفاده می شود. تقدس و اهمیت اسپند در طول تاریخ بسیار مورد توجه بوده است. گیاه اسپند دارای مواد ضد میکروبی از نوع آلکالوئید ها و فلاونوئید ها می باشد. این مواد در بخش های مختلف نهال، کالوس و دانه گیاه اسپند یافت می شوند. از مهمترین آلکالوئید های مهم آن می توان به هارمالین، پگاتین، آلکالوئید های کینازولین و آلکالوئید هارمین اشاره کرد.

فواید اسپند برای بیماری های پوستی

یکی از خواص اسپند التیام بیماری های پوستی می باشد. جوشانده ریشه اسپند اثرات بسیار زیادی دارد و موجب بهبود و درمان عفونت های پوستی از جمله اگزما می باشد. همچنین از بروز حساسیت های پوستی جلوگیری می کند.

درمان سرفه با اسپند

گیاه اسپند با خواص خوبی که دارد موجب بهبود انواع سرفه ها می شود. برای این منظور میزان ۳۰۰ گرم دانه اسپند را با چهار برابر آن، آب روی حرارت قرار دهید تا بجوشد. سپس آن را صاف کنید و با هفتاد گرم روغن کنجد و صد گرم عسل مخلوط نمایید. این مخلوط را در طول ماه چندین بار میل کنید تا سرفه های رطوبتی و خشک شما بهبود یابند. علاوه بر این این مخلوط برای تنگی نفس نیز مفید است.

مزیت های اسپند برای پیشگیری از سرطان

یکی دیگر از خواص اسپند خاصیت ضد سرطانی آن است. با توجه به تحقیات محققان بر روی این گیاه به این نتیجه رسیده اند که دانه های اسپند و آلکالویید های بتاکاربولین موجود در این گیاه خاصیت ضد سرطان (ضد تومور) دارند.

سایر خواص دارویی اسپند

برای درمان و بهبود درد های عصبی گوش، جوشانده اسپند همراه با زیتون و آب ترب موثر است و سه قطره از آن را داخل گوش بچکانید.
اسپند به دلیل خواص مفیدی که دارد از بی اختیاری ادرار به خصوص در شب پیشگیری می کند. برای این منظور تخم اسپند را با تخم رازیانه مصرف نمایید.
مصرف دانه های خشک اسپند به همراه مقدار بسیار کمی از خاکشیر سستی ادرار و تقطیر ادرار را درمان می کند.
دانه های اسپند دارای خاصیت معرق و خواب آوری هستند.
مصرف اسپند در زنان شیرده موجب افزایش شیر آن ها می شود.
اسپند نرم کننده ریه و سینه می باشد.
برای تصفیه خون مقداری اسپند را در آب خیس نمایید و سپس میل کنید.
برای درمان دندان درد از بخور اسپند استفاده نمایید.
برای درمان قرمزی و پر خونی چشم، آب اسپند پخته شده را داخل چشم بچکانید تا آن قرمزی التیام بخشد.
گیاه اسپند تقویت کننده نیروی جنسی است.
دود کردن اسپند برای ضد عفونی کننده محیط منزل مفید است.
خواص اسپند برای درمان ساتیک مفید است. برای این کار حدود ۷ گرم از اسپند را به مدت ۱۵ شب همراه با آب قورت دهید تا سیاتیک شما بهبود یابد.
کودکانی که به علت ضعف مثانه و سستی کمر شب ادراری دارند بهتر است هر شب مخلوط اسپند با تخم رازیانه را مصرف نمایند. (هر کدام یک قاشق چای خوری)

تذکرات مهم

از جوییدن دانه های اسپند به شدت خودداری کنید زیرا حاوی مواد سمی است.
مقدار مصرف اسپند به طور روزانه ۵ تا ۱۰ گرم است و زیاده روی آن سمی می باشد.
اسپند برای گرم مزاجان یعنی افرادی که ادرار آن ها زرد مایل به قرمز است مضر است. و مصرف آن در این افراد موجب ایجاد سر درد، تهوع و استفراغ می شود.
منظور از خوردن دانه های اسپند که در این مقاله برای بهبود مشکلات گفته شد، همان دانه های سیاه رنگی هستند که برای چشم زخم دود می کنیم.

منبع :آکا ایران