چرا از دستگاه بخور سرد استفاده کنیم ؟
چرا از دستگاه بخور سرد استفاده کنیم ؟

فواید بخور سرد

در این مقاله به فواید بخور سرد برای شما و اعضای خانواده تان می پردازیم . آیا داشتن بخور سرد در هر خانه ای ضرورت دارد؟امروزه اکثر خانواده ها بویژه آن هایی که نوزاد و یا کودک دارند از بخور سرد استفاده می کنند.

دستگاه بخور

هوای زمستان خشک است و دستگاه بخور رطوبت را به هوا برمی گرداند که این مزایای بسیاری برای شما و خانواده تان دارد. تحقیقی که در سال ۲۰۱۳ انجام شده است نشان می دهد ، افزایش رطوبت هوا تا ۴۳ درصد یا بیشتر ، به طور قابل توجهی توانایی ویروس های موجود در هوا که باعث سرایت سرماخوردگی می شود را کاهش می دهد. در حقیقت در فضایی با درجه رطوبت پایین، ۷۰تا ۷۷ درصد از ویروس ها می توانند بیماری را از طریق سرفه انتقال دهند. در حالی که وقتی رطوبت هوا تا ۴۳ درصد افزایش می یابد، این مقدار از ویروس های انتقال دهنده به ۴ درصد کاهش می یابد.

هم چنین در تحقیقی که در سال ۲۰۰۹در زمینه خواص بخور سرد انجام شده نتایج مشابهی بدست آمده بود، به طوری که رطوبت، سرایت ویروس آنفولانزا را کاهش می دهد.

داشتن یک دستگاه بخور سرد می تواند از بروز سرماخوردگی در زمستان جلوگیری کند.هم چنین می تواند باعث شود پوستی لطیف تر و درخشان تر داشته باشید.حتی از وسایل چوبی شما محافظت می کند.

آشنایی با مزایای بخور سرد

-ریسک سرایت بیماری را کاهش می دهد: زیرا ویروس ها و باکتری ها به راحتی در محیط مرطوب حرکت نمی کنند.

-پوست لطیف تر و با طراوت تر: هوای سرد و خشک رطوبت پوست شما را می گیرد، که این خود مشکلات متعددی را سبب می شود که عبارتند از خشکی ، پوسته پوست شدن پوست و تسریع پیری پوست.از خواص بخور سرد این است که می تواند از این اثرات مخرب پیش گیری کند و پوست شما درخشنده و باطروات تر نگه دارد.

-سینوس های راحت: در زمستان گاهی در بینی خود احساس خشکی و گرفتگی می کنید. حتی اگر مبتلا به سرماخوردگی نباشید ، که اگر باشید بدتر نیز می شود. هوای زمستان سینوس های شما را خشک می کند و مقاومت شما را در مقابل باکتری ها و ویروس ها کمتر می کند.داشتن بخور در هنگام خواب باعث می شود با بینی و گلوی به مراتب نرم تر و راحت تر بیدار شوید.

-تسریع زمان های التیام یافتن: وقتی دچار سرماخوردگی، آنفولانزا و سینوزیت می شوید، بخور می تواند بهبودی تان را تسریع دهد.مرطوب نگه داشتن مجراهای بینی و گلو بهبودی شما را تسریع می دهد.هم چنین علایمی مثل سرفه  و عطسه را کاهش می دهد.

-گیاهان خانگی سالمتر: گیاهان توکسین را از هوا می گیرند. ولی آنها در هوای خشک زمستان آسیب می بینند.آیا متوجه شدید خاک آن ها خشک تر از حالت عادی است. یا برگ های آن ها پژمرده و مریض به نظر می رسند.بخور می تواند به سلامت گیاهان خانگی شما کمک کند، که قاعدتا به سلامت شما نیز کمک خواهد کرد.

-از وسایل چوبی محافظت می کند: خشکی هوا به وسایل چوبی ،درها و گچ بری ها آسیب می رساند و در آن ها شکاف و ترک ایجاد می کند.از دیگر مزایای بخور سرد حفاظت از این وسایل چوبی می باشد.

-صدای خروسکی صبح: باعث این امر ورود هوای خشک به تارهای صوتی شماست. بخور در این زمینه کمک کننده است.

-کاهش مبلغ قبض برق و گاز شما: می دانستید هوای مرطوب نسبت به هوای خشک گرم تر احساس می شود . بنابرین اگر کمی رطوبت به هوا اضافه کنید گرم تر به نظر می رسد

– مزایای دستگاه بخور برای نوزادان :  بهبود کیفیت خواب ، افزایش میزان دریافت اکسیژن ، کاهش تند خویی ، جلوگیرای از خشکی مجاری تنفسی و… از منافع دستگاه بخور برای کودک و نوزادان است

بهبود سرفه :

بخور سرد با عث بهبود سرفه ای ناشی از آنفولانزا یا سرما خوردگی میشود ، اگر کودک شما سرفه میکند مطمئن باشید یکی از راههای بهبود سرفه استفاده دستگاه بخور سرد در محل استراحت کودک یا نوزاد است

همانطور که  توضیح داده شد بخور فوایدی زیادی دارد و میتوان رطوبت مورد نیاز را از طریق  انواع دستگاه بخور تامین نمود .دستگاه بخور موجود در بازار به سه دسته تقسیم میشوند  . پزشکان برای بهبود خروسک یا کروپ به طور ویژه بخور سرد را توصیه می کنند .

منبع : شهر سلامت