چطور محیط کار را برای کارکنان شاد و دلپذیر کنیم ؟
چطور محیط کار را برای کارکنان شاد و دلپذیر کنیم ؟

زمان مطالعه : ۳ دقیقه

اشتغال به كار در فضای شاد و دلپذیر سبب ارتقای سطح بهره‌وری و بهبود فعالیت حرفه‌ای كاركنان سازمانها خواهد شد.
در مطلب زیر كه به وسیله رضا رضایی از كارشناسان شركت توزیع نیروی برق تبریز تهیه شده، ۱۴ توصیه برای دلپذیر شدن محیط كار ارایه شده است. این توصیه‌ها به شرح زیر است:
۱) به خاطر بسپارید كاركنان زمانی كه از كار لذت ببرند كارایی‌شان بیشتر خواهد شد. به افراد اعطای مسئولیت كنید و به خاطر داشته باشید كه همیشه این خود شما هستید كه در مقابل كاری كه تفویض كرده‌اید مسوول خواهید بود. همواره از خود بپرسید كه آیا هر یك از كارمندان شما آن قدر آزادی دارند كه از قوه ابتكارشان استفاده كنند؟
۲) همیشه كارگروهی و همكاری را تشویق كنید. موجب نزدیك شدن كارمندان خود شوید و با آنها تیمی صحبت كنید. تشویق‌شان كنید كه كارهای یكدیگر را انجام دهند تا باعث افزایش انعطاف‌پذیری و ایجاد علاقه شود.
۳) افرادی كه از شغلشان ناراضی هستند، كارشان را به نحو احسن انجام نمی‌دهند، اغلب غایب می‌شوند و در نهایت كار خود را ترك می‌كنند. اگر نیازهای اصلی گروه‌تان را كه عمده آن رضایت شغلی است برآورد نكنید، دیگر محیط كاری دلپذیری نخواهید داشت.
۴) كاری نكنید كه افراد گمان كنند مورد اعتماد نیستند. به كار علاقه جدی نشان دهید و از آنان همان را بخواهید به منظور ایجاد احساس وابستگی در كاركنان هیچ راهی بهتر از این نیست كه نشان دهید كاركنان برای شما اهمیت دارند، آنها را در كارها دخیل كنید و به نظریات آنها با دقت توجه كنید.
۵) كاركنان را تشویق به ابتكار كنید، توضیح دهید كه حل كردن مشكلات و تصمیم‌گیری خوب در آنها صفاتی هستند كه موجب ترفیع
می‌شوند، اما از اشتباهشان در این راه ناراحت نشوید. با آرامش اشتباهات‌شان را گوشزد و كمك كنید كه بیآموزند.
۶) قاطعانه و سریع برای حل مشكلات عمل كنید. اما هرگز عجولانه كار نكنید. فقط زمانی كه مشكلی پیش می‌آید با كاركنان صحبت نكنید. منصف باشید و به یاد داشته باشید كه وقتی هم كه كارها خوب پیش می‌رود از آنان قدردانی كنید.
۷) به كاركنان كمك كنید غیر از كار خودشان كارهای دیگری را هم یاد بگیرند تا تجربه‌شان گسترش یابد. مواقع اضطراری كارها را پوشش دهند و با انجام كار تكراری دچار بی‌حوصله‌بودن نشوند.
۸) عملكرد كاركنان را از بالا تحت نظر بگیرید، به آنان آموزش دهید تا نقاط قوت را تحكیم كنند، ضعف‌ها را تصحیح نمایند و توان بالقوه خود را بهبود بخشند. به كاركنان كمك كنید تا به آموزش به عنوان یك فرصت دلپذیر بنگرند و نه به عنوان یك حركت ناگوار یا نوعی تغییر.
۹) همیشه به دنبال راه‌های جدید برای افزایش كارآیی و سوددهی باشید. در مقابل تغییر مقاومت نكنید بلكه خود، پیشنهاددهنده تغییر باشید.
۱۰) جلسات منظم اداری داشته باشید و افراد را به ابراز هرگونه شكایت و بیان راه‌حل‌های واقعی تشویق كنید اجازه ندهید كه افراد فقط شكایت كنند بلكه شكایات باید سازنده باشند.
۱۱) به افراد در محدوده مشخص، آزادی عمل بدهید. اگر افراد از اختیارات خود آگاه نباشند، مرتكب اشتباه می‌شوند. در این صورت آنها را در جریان محدوده اختیارات آنها بگذارید تا اشتباهی پیش نیآید.
۱۲) از افراد بخواهید مشكلات و نیازهایش را یادداشت كرده و نظراتشان را برای حل مشكلات از قبل تعیین كنند و در جلساتی كه برگزار می‌شود بازگو كنند.
۱۳) عملكرد اخیر بخش خود را مورد بررسی قرار دهید. اگر عملكرد خوب است، هدف‌تان این باشد كه كار را ادامه دهید و برای تغییر وضع موجود همچنان اقدام كنید.
۱۴) هنگامی كه بین اعضای تیم مشكل وجود دارد به سرعت عمل كنید. قبل از این كه وضع بدتر شود افراد را گرد هم آورید و مسایل را با صحبت حل و فصل كنید.

منبع : مجله ویستا