چگونه خودمان را بیشتر دوست داشته باشیم؟
چگونه خودمان را بیشتر دوست داشته باشیم؟

زمان مطالعه : ۲ دقیقه

اکثر آدمها خودشان را با شرط و شروط خاص دوست دارند. برای مثال اگر در یک مسابقه برنده شوند خودشان را دوست دارند ولی اگر ببازند نه تنها خود را دوست ندارند بلکه حس بدی هم درباره خود دارند.یا مثلا اگر یک ارتقا شغلی داشته باشند به خود افتخار می کنند و به خود علاقه مند می شوند و دوست دارند آن را به همه اعلام کنند اما اگر از کار خود بیرون بیایند و برای مدتی کار نداشته باشند درباره خود حس بدی دارند و حس می کنند که یک شکست خورده واقعی هستند و یک انسان بی ارزش!

شما هم جزو همین دسته هستید؟ شما هم خود را با شرط شروط دوست دارید؟ اگر جوابتان بله است ،این مقاله مناسب شماست!

اول به فرق بین عزت نفس و اعتماد به نفس می پردازیم سپس درباره اینکه چگونه واقعی و بدون شرط خود را دوست داشته باشید صحبت می کنیم.

اعتماد به نفس:به معنی اعتماد به خود و اعتماد به تواناییهایتان است . برای مثال شما می توانید در یک محیط اعتماد به  نفس داشته باشید و در محیطی دیگر نداشته باشید.مثلا ممکن است که شما درباره آشپزی خود اعتماد به نفس داشته باشید اما درباره شنا نه!

عزت نفس:به معنی این است که شما خود را چگونه می بینید؟.چه نگرشی درباره ارزش های خود دارید؟ مهم نیست چه اتفاقی در محیط بیرونی زندگی شما می افتد ،آیا شما با وجود اتفاقات مختلف باز هم با عشق و احترام با خود برخورد می کنید؟آیا خود را دوست دارید؟

خب با این حساب باید یاد بگیرید که چگونه  خود را دوست داشته باشید؟

۱-خود را با دیگران مقایسه نکنید

مقایسه کردن دشمن دوست داشتن خود است. وقتی که شروع به مقایسه خود با دیگران می کنید،حس بدی در شما به وجود می آید که باعث می شود شما کمتر خود را دوست داشته باشید.

دلیل این که شما حس بدی دریافت می کنید این است که شما از یک بعد به قضیه نگاه می کنید و شرایط را در نظر نمی گیرید و همین باعث می شود که در ذهن خود،خود را انسانی شکست خورده تصور کنید.پس دفعه بعد که خواستید خود را با کسی مقایسه کنید سعی کنید که از این کار جلوگیری کنید.

۲-خودتان را با افرادی که حس خوبی در شما ایجاد می کنند احاطه کنید.

حتما جمله معروف “شما حاصل ۵ نفری هستید که بیشترین وقت خود را با آن ها می گذرانید” شنیده اید؟ خب حالا با دقت فکر کنید، شما با چه کسانی وقت خود را می گذرانید؟ آیا آنها در شما حس خوبی به وجود می آورند؟ آیا آنها شما را تشویق می کنند؟ آیا آنها باعث رشد شما می شوند؟

اگر جواب سوالات بالا منفی است بهتر است که فکری به حال خود بکنید.اینکه شما با عده ای دوست هستید به این معنی نیست که باید تا ابد با این افراد دوست بمانید. برای خود اهمیت قائل باشید. خود را دوست بدارید و با افرادی که حس خوبی در شما به وجود می آورند رفت و آمد کنید.

۳-ویژگی های مثبت خود را هر روز به خود  یاد اوری کنید

اگر دائما در حال سرزنش خود هستید، اگر دائما به ویژگی های منفی خود فکر می کنید خیلی طبیعی است که در باره خود حس خوبی نداشته باشید.وقتی هر روز به ویژگی های بد و نقاط ضعف خود توجه می کنید دیگر جایی برای نکات مثبت نمی مانند برای اینکه خود را بیشتر دوست داشته باشید باید شروع به یاداوری ویژگی ها خوب خود بکنید. از امروز شروع کنید . یک دفتر بردارید و هر روز هر کار خوب و مثبتی که کردید را بنویسید.این کار به شما کمک می کند که ویژگی های مثبت خود را بیشتر ببینید و حس بهتری درباره خود داشته باشید.آنقدر این کار را ادامه دهید تا دیدتان نسبت به خودتان مثبت شود.

با توجه به نکات بالا از امروز شروع کنید و همین ۳ راهکار ساده را در زندگی خود پیاده کنید. مطمئن باشید که از نتایج آن شگفت زده خواهید شد و بعد از چند ماه خود را بیشتر دوست خواهید داشت.