رژیم آب درمانی چیست و آیا واقعاً به کاهش وزن کمک می کند؟
رژیم آب درمانی چیست و آیا واقعاً به کاهش وزن کمک می کند؟

زمان مطالعه:۳ دقیقه

رژیم‌گرفتن و داشتن اندامی زیبا بسیار خوب و خوشایند است؛ اما توجه به حفظ سلامت اهمیت بیشتری دارد. باید بدانید که دو گونه رژیم وجود دارد: رژیم غذایی سالم و رژیم ناسالم. اگر رژیمی که برمی‌گزینید، رژیمی درست و هماهنگ با اصول سلامتی باشد، سبک زندگی‌تان را بهبود می‌بخشد. بسیاری از رژیم‌ها شاید به کاهش وزن سریع کمک کنند؛ اما واقعیت این است که ممکن است بدن‌تان را با کمبودهایی جدی روبه‌رو کنند و پس از مدتی هم موجب افزایش وزن دوباره شوند. رژیم آب درمانی یکی از این نوع رژیم‌هاست. در این مقاله در مورد رژیم آب درمانی و خطرات احتمالی آن صحبت خواهیم کرد.

رژیم آب درمانی چیست؟

رژیم آب درمانی، یکی از روش های کاهش وزن است که این‌ روزها میان مردم رایج شده و شکل‌های متنوعی هم دارد. در این رژیم، شما فقط آب می‌نوشید و هیچ‌ چیز دیگری مصرف نمی‌کنید. در برخی از انواع رژیم آب درمانی به فرد توصیه می‌شود تا چند روز فقط آب بنوشد و پس از آنکه کاهش وزن آغاز شد، مصرف میوه و سبزیجات را آغاز کند. برخی از انواع این رژیم، خوردن سیب همراه با آب را مجاز می‌دانند.

به‌نظر می‌رسد که رژیم آب‌ درمانی درواقع همان روزه‌گرفتن است. روزه‌گرفتن برای چند روز و برای شخصی که از سلامت جسمی برخوردار است، مشکلی ایجاد نمی‌کند؛ اما درهرحال، روشی نادرست برای کاهش وزن است. واقعیت این است که پس از چند روز ریاضت‌کشیدن، دوباره فرد به رژیم غذایی سابق خود بازمی‌گردد و همان‌قدر که وزن از دست داده است، وزن اضافه می‌کند.

خطرات رژیم آب درمانی چیست؟

وقتی تنها خوراکیِ ورودی به بدن آب باشد، مواد مغذیِ موجود در آن از بین می‌روند. نتیجه این است که در مدتی کوتاه، کاهش وزن چشمگیری حاصل می‌شود؛ اما آنچه از دست می‌رود، آب بدن است نه چربی‌ها. در نتیجه، با این روش، میزان عضلات فرد در مقایسه با کسانی که روزانه مقدار طبیعی و توصیه‌شده‌ی ۵۰۰ تا ۸۰۰ کالری را از رژیم غذایی‌شان حذف می‌کنند، بیشتر تحلیل می‌رود.

این روند به‌معنای آن است که پس از قطع رژیم آب درمانی، برای حفظ وزن خود باید خیلی کم غذا بخورید؛ چون سوخت‌وساز بدن‌تان به‌طور محسوسی کاهش یافته است؛ ضمن اینکه درطول دوران رژیم آب درمانی هم اگر به‌میزان مصرف مناسب آب توجه نکنید، پیامدهای ناگواری مانند سرگیجه، بیهوشی، یبوست، سردرد و… به‌سراغ‌تان خواهند آمد.

رژیم آب درمانی با آب سرد چطور است؟

در این نوع رژیم آب درمانی، هیچ‌گونه محدودیتی برای مصرف مواد غذایی وجود ندارد. تنها نکته‌ای که باید رعایت کنید، نوشیدن آب سرد است تا بدن به‌خاطر ایجاد تعادل میان دمای عادی بدن و دمای آب سرد، میزان کالری بیشتری بسوزاند. هرقدر هم که آب سردتری بنوشید، میزان کالری سوزی افزایش می‌یابد. علاوه‌ بر نوشیدن آب سرد، مصرف زیاد آب باعث می‌شود که مدت‌زمان بیشتری احساس سیری کنید و کمتر سراغ غذاخوردن بروید. همچنین آب باعث خروج سمومِ موجود در بدن ازطریق ادرار و تعرق می‌شود.

سخن پایانی

همه‌ی ما درطول روز، باید مقدار زیادی آب بنوشیم؛ اما باید توجه داشت که آب به‌هیچ‌وجه جای مواد غذایی دیگر را نمی‌گیرد. بنابر برخی توصیه‌ها، روزانه باید ۹ لیوان آب، ترجیحا به‌صورت سرد بنوشید تا میزان کالری بیشتری را در بدن بسوزانید. اما اگر می‌خواهید لاغر شوید یا وزن خود را حفظ کنید، نباید به‌سراغ رژیم آب درمانی بروید. به‌جای چنین رژیمی که پس از توقف باعث بازگشت وزن می‌شود، تلاش کنید میزان کالری‌های اضافی را از رژیم غذایی‌تان حذف کنید؛ برای نمونه، می‌توانید دور شکر افزوده و چربی‌های اشباع را خط بکشید.

منیع :چطور