مقایسه واکسن کرونا، هرکدام چه ویژ‌گی دارند و چقدر موثرند؟
  • مشخصات واکسن “بیونتک- فایزر”
    شرکت داروسازی “بیون‌تک- فایزر” روز نهم نوامبر خبر موفقیت خود در تولید واکسن کرونا را منتشر کرد. میزان موثر بودن این واکسن ۹۰ درصد است و به گروه واکسن‌های mRNA تعلق دارد. تا به حال در کسانی که این واکسن روی آنها مورد آزمایش قرار گرفته‌، عوارض جانبی مهم مشاهده نشده است.
    این واکسن باید در دمای منهای ۷۰ درجه انبار و منتقل شود. در دمای یخچال معمولی تنها پنج روز دوام می‌آورد.
    واکسن شرکت “بیون‌تک- فایزر” را قابل تزریق برای هر سنی است و برای بالای ۶۵ ساله‌ها تا ۹۴ درصد موثر است. اما ابعاد تاثیرگذاری آن تحت هر شرایطی روشن نیست. به عبارتی روشن نیست که آیا فرد با این واکسن در مواجه با نوع سخت بیماری ایمن می‌شود یا خیر. هم‌چنین روشن نیست که آیا این واکسن برای مهار پاندمی موثر است و جلوی انتقال آن را می‌تواند بگیرد یا نه.
  • واکسن تولید شده توسط شرکت “مدرنا”
واکسن کرونا و دکتر سیامک مرادی فوق تخصص درد در کلینیک درد راد تهران

این واکسن نیز به به گروه mRNA تعلق دارد. میزان تاثیرگذاری آن ۹۴،۵ درصد است. عوارض جانبی محسوسی ندارد.
واکسن “مدرنا” را می‌توان در دمای معمولی یخچال تا ۳۰ روز نگهداشت و تا دوماه در دمای منهای ۲۰ درجه سانتیگراد انبار کرد. میزان تاثیر آن بر موارد سخت بیماری نیز مثبت بوده و برای هر سنی قابل استفاده است. در مورد این واکسن نیز روشن نیست که تا چه حد می‌توان با آن جلوی پاندمی کرونا و انتقال آن را گرفت.
نقطه قوت واکسن شرکت مدرنا علاوه بر تاثیرگذاری بالا، آسان بودن نقل و انتقال و انبار آن است.

  • ویژگی واکسن “آسترازنکا”
    میزان تاثیرگذاری واکسن این شرکت بین ۶۲ تا ۹۰ درصد و بسته به دوز تزریق آن است. تا به حال عوارض جانبی محسوسی روی آزمایش‌شوندگان نداشته است.
    باین واکسن قابل تزریق به افراد در هر رده سنی است و روی مسن‌ترها همانقدر موثر بوده که افراد جوان. نکته مهم این که می‌تواند میزان انتقال بیماری و گسترش پاندمی را کاهش دهد.
    این واکسن برخلاف واکسن دو شرکت داروسازی دیگر به گروه واکسن‌های mRNA تعلق ندارد. ماده فعال AZD1222 بر پایه ویروس ضعیف شده سرماخوردگی شامپانزه‌ها کشت داده شده و حاوی مواد ژنتیکی پروتئینی است که با آن پاتوژن سارس کوو – ۲ به سلول‌های انسانی متصل می‌شود. این ماده می‌تواند عامل ایجاد آنتی‌بادی‌های خاص و سلول‌های T باشد که برای سیستم ایمنی بدن انسان مهم هستند.
    آلمان از هم‌اکنون ۵۰ میلیون واکسن را رزور کرده است.
    نکته قابل توجه: در ماه سپتامبر آزمایش این واکسن در سراسر دنیا به دلیل یک مورد بروز ناراحتی عصبی روی یکی از آزمایش شوندگان برای مدت کوتاهی متوقف شد.
    واکسن داروساز “آسترازنکا” نسبت به دو شرکت دیگر تاثیرگذاری پایین‌تری دارد، اما نقطه قوت مهم آن در مقایسه با دو واکسن دیگر آسیب‌پذیری پایین در حمل و نقل و انبار کردن آن است و به مراتب ارزان‌تر است.
  • واکسن کرونای آکسفورد
    واکسن آکسفورد از یک «آدنو ویروس» جدا شده از مدفوع شامپانزه ها ساخته شده است که زمانی که به بدن تزریق می شود به سلول های انسانی دستور می دهد پروتئین «اسپایک» SARS-CoV-۲ را تولید کنند که سیستم ایمنی بدن را تحریک کرده و ممکن است به ایجاد یک محافظت طولانی مدت در برابر این ویروس منجر شود.
    بنابراین این واکسن از این مزیت برخوردار است که در دمای یخچال پایدار می ماند، در حالی که واکسن های مبتنی بر mRNA شرکت های مُدرنا و فایزر باید در دمای منفی ۷۰ درجه سانتیگراد نگهداری شوند که چالش های لجستیکی آشکاری را به همراه دارند.
    همچنین واکسن آکسفورد با سرعت بیشتری می تواند در دسترس قرار گیرد.
  • واکسن اسپوتنیک وی

دارای درجه مصونیت بسیار بالایی است و پادتن مؤثر تولید می‌کند.
زمانی که تولیدکنندگان واکسن اسپوتنیک وی، نیازهای روسیه در بازار داخلی این کشور را تأمین کنند صندوق سرمایه گذاری‌های مستقیم روسیه امکان صادرات واکسن به کشورهای دیگر را بررسی خواهد کرد.
روسیه نخستین کشوری است که واکسن کرونا را در مقیاس عمومی بر روی انسان‌ها آزمایش کرده است و در زمان حاضر مراحل پایانی آزمایش این واکسن بر ۴۰ هزار فرد داوطلب جریان دارد.
پوتین افزود که روسیه در حال آماده ساختن واکسن سوم ضد کروناست.

  • درباره واکسن چینی چه می‌دانیم؟
    کروناواک واکسنی غیرفعال است یعنی از بخش‌هایی از ویروس مرده استفاده می‌شود تا دستگاه ایمنی بدن در مقابل آن واکنش نشان دهد بدون اینکه بیماری شدید ایجاد کند.
    لو داهای، استادیار دانشگاه فنی نانیانگ به بی‌بی‌سی می‌گوید: “کروناواک نوعی واکسن سنتی است که ساختارش در بسیاری از واکسن‌های موفق مثل هاری استفاده شده است.”
    یکی از برتری‌های واکسن شرکت سینواک این است که در دمای عادی یخچال و بین ۲ تا ۸ درجه سانتی‌گراد می‌شود آن را نگهداری کرد. واکسن آکسفورد هم که حامل ویروسی است که اصلاح ژنتیکی شده و موجب سرماخوردگی عادی در شامپانزه‌ها شده است، از این قابلیت برخوردار است.

این واکسن نیز به به گروه mRNA تعلق دارد. میزان تاثیرگذاری آن ۹۴،۵ درصد است. عوارض جانبی محسوسی ندارد.
واکسن “مدرنا” را می‌توان در دمای معمولی یخچال تا ۳۰ روز نگهداشت و تا دوماه در دمای منهای ۲۰ درجه سانتیگراد انبار کرد. میزان تاثیر آن بر موارد سخت بیماری نیز مثبت بوده و برای هر سنی قابل استفاده است. در مورد این واکسن نیز روشن نیست که تا چه حد می‌توان با آن جلوی پاندمی کرونا و انتقال آن را گرفت.
نقطه قوت واکسن شرکت مدرنا علاوه بر تاثیرگذاری بالا، آسان بودن نقل و انتقال و انبار آن است.

منبع : دکتر سیامک مرادیhttps://drsiamakmoradi.com/2020/12/25/%D9%88%D8%A7%DA%A9%D8%B3%D9%86-%DA%A9%D8%B1%D9%88%D9%86%D8%A7-%DA%86%DA%AF%D9%88%D9%86%D9%87-%D8%B9%D9%85%D9%84-%D9%85%DB%8C%DA%A9%D9%86%D8%AF-%D9%88-%D9%85%D9%82%D8%A7%DB%8C%D8%B3%D9%87-%D8%A7%D9%86/