چرا باید کتاب بخوانیم؟
چرا باید کتاب بخوانیم؟

احتمالا افراد بسیاری را دیده‌اید که به شما توضیه کرده‌اند کتاب بخوانید؛ اما دلیل آن را برای شما توضیح نداده‌اند! در نتیجه حق دارید که بپرسید: چرا باید کتاب بخوانیم؟

وقتی انسان دلیل کاری را نمی‌داند برای انجام آن ترغیب نخواهد شد. مثلا ما دندان‌هایمان را مسواک می‌زنیم؛ چرا که می‌دانیم مسواک زدن باعث سفیدی و تمیزی دندان‌ها می‌شود.

وقتی ندانیم چرا کتابخوانی ضرورت دارد، نمی‌توانیم خود را به مطالعه کردن عادت دهیم.

کتاب خواندن این مزیت‌ها را دارد:

  • باعث کاهش استرس و اضطراب شما می‌شود.
  • هوش کلامی و زبان شناختی شما را افزایش می‌دهد.
  • روحتان را تازه نگه می‌دارد.
  • دانش و اطلاعات شما را زیادتر می‌کند.
  • تفکر تحلیلی شما را بهبود می‌بخشد.
  • روابط شما با دیگران را اصلاح می‌کند.
  • تمرکز شما را عمیق‌تر می‌کند.
  • باعث بیشتر شدن دایره واژگان شما می‌شود.
  • موجب آرامش و تن‌آسایی شما می‌شود.
  • از تخریب سلول‌های مغز و آلزایمر جلوگیری می‌کند.
  • مهارت‌های نوشتن را در شما تقویت می‌کند.
  • سرگرمی سالم و رایگانی برای شما است.

نتایج یک تحقیقات در آمریکا نشان داد: افرادی که ۳۰ دقیقه در روز مطالعه می‌کنند، ۲ سال بیشتر از افرادی که عادت به مطالعه ندارند، عمر خواهند کرد. چرا که استرس کمتر و آرامش بیشتری دارند و در کل سالم‌تر هستند.

گذشته از همه نکات گفته شده، کتاب خواندن بهترین راه برای افزایش کیفیت زندگی است. در دوران مدرسه و دانشگاه بسیاری از نکته‌های مفید زندگی و موفقیت را یاد نگرفته‌ایم. کتاب می‌تواند جای خالی دانسته‌ها را پر کند. واقعیت این است که کتاب بیشتر از درس و معلم آموزنده است.

نکاتی که با خواندن کتاب یاد می گیرید برگرفته از مطالعه و تجربه های دیگران هستند و می توانند در زندگی به شما کمک کنند.

 هرچه زودتر وارد دنیای کتاب‌ها شوید

اگر می‌خواهید فردی شادتر، موفق‌تر، تاثیرگذارتر، باهوش‌تر و جذاب‌تر شوید کتاب بخوانید. به کتاب خواندن ادامه دهید تا این کار به عادت شما تبدیل شود.

شخصیت‌های کتاب را در ذهن خود تصور کنید؛ زیرا خیال‌پردازی یکی از راه‌هایی است که با آن می‌توانید قابلیت‌های مغزتان را گسترش دهید. اجازه بدهید کتابتان شما را در آغوش بگیرد.

خودتان را با مطالب کتاب درگیر کنید. زیر مطالب جالب و نکات آموزنده کتاب خط بکشید. چکیده مطالب کتاب را در حاشیه آن بنویسید و سپس چکیده‌ها را مرور کنید.

به افرادی بپیوندید که مثل شما اهل مطالعه هستند و با آنها درباره کتاب‌هایی که خوانده‌اید حرف بزنید. این کار باعث افزایش اعتماد‌به‌نفس شما می‌شود.

از شما می‌خواهم به دنیای بزرگ و کاغذی کتاب‌ها قدم بگذارید و زیبایی‌های آن را حس کنید.

باور کنید که با خواندن کتاب، لحظات ملالت‌آور زندگی خود را به لحظات شیرین و لذت‌بخش تبدیل خواهید کرد.

بهانه‌ای برای کتاب نخواندن!

بعضی‌ها می‌گویند که وقت کافی برای مطالعه ندارند و در میان انبوه کار و درسشان زمانی برای مطالعه پیدا نمی‌کنند. من فکر می‌کنم هر روز بتوان ۱۰ دقیقه را به مطالعه کتاب اختصاص داد. زندگی هیچ کدام از ما آنقدر شلوغ نیست که فرصت ۱۰ دقیقه‌ای در آن پیدا نشود.

تصمیم بگیرید که از این به بعد، هر روز «فقط ۱۰ دقیقه» مطالعه کنید. صبح بعد از بیدار شدن، شب قبل از خوابیدن یا هنگام استراحت عصرگاهی فرقی نمی‌کند. مهم این است که زمانی از شبانه روز را به مطالعه اختصاص دهید.

البته پیشنهاد دیگری هم دارم. اگر وقت شما محدود است، می‌توانید به جای خود کتاب، خلاصه کتاب را مطالعه کنید. خواندن خلاصه کتاب، نکات مهم و آموزنده گفته شده در کتاب را فورا به مغز شما منتقل می‌کند.

مزیتی که خلاصه کتاب بر خودِ کتاب دارد، این است که در سریع‌ترین زمان ممکن، نکات کلیدی و مفید را به خواننده‌اش منتقل می‌کند.

بنابراین هر هفته سعی می کنیم یه کتاب مناسب به شما عزیزان جهت مطالعه معرفی کنیم.

منبع : خلاصه کتاب