چرا بعد از گذراندن تعطیلات باز هم احساس خستگی می‌کنیم؟
چرا بعد از گذراندن تعطیلات باز هم احساس خستگی می‌کنیم؟

زمان مطالعه : ۵دقیقه

هنگامی‌که کلمه‌ی «تعطیلات» را می‌شنوید، چه چیزی به ذهن شما می‌آید؟ تعطیلات برای بیشتر افراد به معنای تفریح، رها کردن دغدغه‌ها و دل‌مشغولی‌ها، پذیرایی کردن از خود یا استراحت و خوابیدن است. اما آیا برای شما هم پیش آمده دقیقا روز بعد از تعطیلات که پشت میز کارتان برمی‌گردید، احساس کنید به شدت خسته هستید و به استراحت نیاز دارید؟ فکر می‌کردیم یک تعطیلات درست‌وحسابی باعث می‌شود از استرس‌ها و نگرانی‌های روزمره فاصله بگیریم، اما حالا حتی خسته‌تر از روزهای قبل از تعطیلات هستیم. با چطور همراه باشید تا ببینیم چرا این اتفاق افتاده است و چطور با برنامه‌ریزی صحیح می‌توانیم بعد از تعطیلات با انرژی به کار و زندگی‌ روزمره‌مان برگردیم.

تعطیلات به شیوه‌ی اشتباه

یک تصور اشتباه رایج که بسیاری از افراد درباره‌ی تعطیلات دارند، این است که فکر می‌کنند باید بیشترین استفاده را از تعطیلات‌شان ببرند. آنها در همه‌ی تورهایی که می‌توانند ثبت‌نام می‌کنند یا بیش از ۱۰۱ مکان را برای بازدید انتخاب می‌کنند و ۹۸ مورد از آنها را در برنامه‌ی سفرشان می‌گنجانند. اگرچه دیدن مکان‌های فوق‌العاده در طول سفر مهم است، اما بیشتر افراد برنامه‌شان را بیش‌ازحد فشرده می‌کنند و خود را چنان درگیر بازدید از مکان‌های مختلف می‌کنند که نتیجه‌ی آن افزایش خستگی و استرس می‌شود.

در دنیای امروز که بیش‌ازحد در معرض رسانه‌ها و فرهنگ تکنولوژیک هستیم، به‌سادگی می‌توان معنای واقعی کلمه‌ی «تعطیلات» را فراموش کرد. تکنولوژی و رسانه‌های اجتماعی، همه‌ی تجربه‌های ویژه‌ای را که می‌شود در تعطیلات داشت، بیش‌ازحد ترویج داده‌اند و آنها را عادی کرده‌اند. این جمله‌ی معروف که «اگر درباره‌ی چیزی، مطلبی در شبکه‌های اجتماعی نگذارید، آیا واقعا چیزی اتفاق افتاده است؟» به‌خوبی فرهنگ کنونی ما را برای مستندسازی و به‌اشتراک‌گذاری همه‌چیز نشان می‌دهد.

شما همه‌ی وعده‌های غذایی‌تان را در اینستا‌گرام نشان می‌دهید، همه‌ی لحظه‌های سفرتان را در تلگرام با افراد درمیان می‌گذارید و چیزهای بسیار زیادی را در فیس‌بوک با دیگران به‌اشتراک می‌گذارید. درواقع شما در هر لحظه بیشتر درگیر گرفتن یک عکس سلفی عالی هستید تا اینکه واقعا در موقعیتی که در آن حاضر هستید مشارکت کنید و از آن لذت ببرید. درواقع شما کیفیت سفرتان را قربانی تعداد پست‌های اشتراکی‌تان می‌کنید.

ذهنیت اشتباه از «تعطیلات» منجر به موارد زیر می‌شود:

گنجاندن فعالیت‌های بسیار زیاد در برنامه‌ی سفر

شما زمان بسیار زیادی برای دیدن ایتالیا صبر کرده‌اید و اکنون تنها دو هفته برای دیدن این کشور فرصت دارید و می‌خواهید تا جایی که امکان دارید از این سفر بهره‌مند شوید؛ درنتیجه فعالیت‌های بسیار زیادی برای خودتان درنظر می‌گیرد. روزهای تعطیلات شما، از صبح زود شروع می‌شوند و تا بامداد روز بعد ادامه پیدا می‌کنند. درنتیجه شما زود از خواب بیدار می‌شوید، دیر به رختخواب باز می‌گردید و در تمام طول روز مشغول راه رفتن از این‌طرف به آن‌طرف هستید و درنهایت از خودتان می‌پرسید، چرا ازنظر فیزیکی احساس خستگی می‌کنید؟

دغدغه‌ی محل کار را داشتن

درطول تعطیلات به‌طور مداوم اتفاقات محل‌کار را کنترل می‌کنید و به ایمیل‌های کاری پاسخ می‌دهید یا فعالیت‌های مربوط به کار را انجام می‌دهید. به‌این‌ترتیب نه‌تنها از تعطیلات‌تان دور می‌شوید، چراکه به‌طور کامل نمی‌توانید از لحظه لذت ببرید، بلکه استرسی را که تلاش می‌کردید از آن فرار کنید، به‌طور مدام با خود همراه دارید.اگر شما زمان زیادی را صرف چت کردن در تلگرام و به‌روز‌رسانی فیس‌بوک و اینستاگرام کنید نیز، این حالتِ استرس برای شما پیش می‌آید و لحظه‌های زیبای بسیار زیادی را ازدست می‌دهید.

انتخاب‌های اشتباه برای گذراندن تعطیلات

اگر به‌دنبال زمانی برای استراحت و تجدید قوا هستید، باید مکان یا فعالیت‌هایی را انتخاب کنید که نیازی به انرژی فیزیکی شدید ندارند (برای مثال پیاده‌روی تا کمپ اصلی اورست) یا از نظر ذهنی به گونه‌ای باشد که مشغله‌ی ذهنی برای شما به‌همراه نداشته باشد.

درنتیجه باید کاری را انجام دهید که از آن لذت می‌برید یا به مقصدی سفر کنید که آرام باشد و ذهن شما را درگیر نکند.

به شیوه‌ی درست به تعطیلات بروید

باید یاد بگیریم که تعطیلات زمانی برای رهایی است و شما نباید احساس کنید که برنامه‌های بسیار زیادی روی سرتان ریخته است. شما باید تلاش کنید تا تعطیلاتی فوق‌العاده برای خودتان بسازید که در آن به شما خوش بگذرد و تجدید قوا کنید.

ایده‌ی بسیار خوبی است که از چشمه‌های آب گرم، جاذبه‌های گردشگری، رستوران‌ها و فعالیت‌های مختلفی که پیشنهاد می‌شوند لذت ببرید، اما توجه داشته باشید و بپذیرید که فعالیت‌های مختلف از زمانی‌که شما دراختیار دارید، خیلی بیشتر است و نمی‌توانید همه‌ی این فعالیت‌ها را امتحان کنید.

برای تعطیلاتی برنامه‌ریزی کنید که این امکان برای‌تان فراهم باشد که بخشی از آن را نادیده بگیرید یا تغییرش بدهید. با حذف کردن این فشار که باید همه‌ی کارها را انجام دهید، می‌توانید احساس آسودگی کنید و هنگامی‌که می‌خواهید به محل‌کارتان بازگردید، احساس می‌کنید که انگیزه‌ی بیشتری دارید.

در ذهن داشته باشید که موارد زیر به شما کمک می‌کند تا از زمان تعطیلات‌تان استفاده‌ی بیشتری کنید:

یک روز زودتر به خانه بیایید

ایده‌ی بسیار خوبی است که همیشه یک روز به خود وقت بدهید و قبل از بازگشت به سر کار، خود را برای آن آماده کنید. این کار به بدن و ذهن شما اجازه می‌دهد تا با برگشتن به خانه، خود را با شرایط جدید تطبیق بدهید و آماده‌ی فعالیت‌های روزمره‌ی کاری شوید. همچنین یک روز زودتر برگشتن به شما اجازه می‌دهد در خانه مستقر شوید، چمدان‌هایتان را باز کنید و وظایف مربوط به کار مانند بررسی ایمیل‌ها را قبل از رفتن به دفتر انجام دهید. همچنین این کار به شما فرصت می‌دهد تا اضطراب و استرس مربوط به فشار کار پیش‌ِ رو را کاهش دهید.

از زمان‌تان استفاده کنید

هدف از تعطیلات این است که استراحت کنید و لذت ببرید. درنتیجه زمانی که می‌خواهید سفر مطلوب‌تان را برنامه‌ریزی کنید، از زمان‌تان به گونه‌ای استفاده کنید که بتوانید از همه‌ی تجربه‌ها به بهترین‌شکل استفاده کنید و لذت ببرید. بپذیرید که همیشه چیزهای بیشتر برای دیدن و انجام دادن وجود دارد، اما زمان شما برای همه‌ی آنها کافی نیست، در نتیجه آرامش داشته باشید و لذت ببرید.

به اندازه‌ی کافی بخوابید

باز هم تکرار می‌کنم هدف شما از رفتن به تعطیلات تجدید قوا است، درنتیجه برنامه‌تان را بیش‌ازحد شلوغ نکنید و فعالیت‌های آخر شب و صبح زود را از برنامه‌تان حذف کنید. مطمئن شوید که به اندازه‌ی کافی استراحت می‌کنید و می‌خوابید. اشکالی ندارد اگر یک روز از تعطیلات را تنبلی کنید و برنامه‌ای نداشته باشید تا بتوانید به اندازه‌ی کافی بخوابید.

بیش‌ازحد تنبلی نکنید

درست به همان اندازه‌ که استراحت ضروری است، بدن شما برای مبارزه کردن با استرس و احساس سرزندگی و شادابی به قدری فعالیت نیز احتیاج دارد. درنتیجه بیش‌ازحد نخوابید و استراحت نکنید. سعی کنید اندکی ورزش روزانه انجام دهید و اگر ورزش نمی‌کنید از این فرصت استفاده کنید تا یک عادت جدید در خودتان ایجاد کنید. ورزش را آهسته شروع کنید. همچنین درمورد خواب نیز مراقب باشید و به اندازه‌ی کافی بخوابید. برخی از افراد به ۸ ساعت یا بیشتر خواب شبانه احتیاج دارند، اما این میزان به بدن شما بستگی دارد و هرچقدر که لازم دارید در شب بخوابید تا تجدید قوا کنید. بیش‌ازحد خوابیدن واقعا می‌تواند تأثیر منفی داشته باشد و شما احساس کرختی و خستگی خواهید کرد. درست مانند چیزهای دیگر «تعادل» بهترین چیز است.

استراحت کنید و آرامش داشته باشید

همه‌ی افراد هر از چند گاهی برای فاصله گرفتن از فشار کار روزانه به تعطیلات احتیاج دارند. لازم است مطمئن شوید که تعطیلات‌تان این هدف را برآورده می‌کند و به شما کمک می کند تا استراحت و تجدید قوا کنید.

هنگامی‌که احساس کردید قدرت تازه گرفته‌اید و انگیزه‌ی کافی برای رفتن به سر کار دارید، می‌توانید عملکرد بهتری داشته و منتظر تعطیلات بعدی باشید.

منبع : چطور