۷ دروغ بزرگ در مورد موفقیت که نباید باور کنید
۷ دروغ بزرگ در مورد موفقیت که نباید باور کنید

زمان مطالعه : ۵ دقیقه

بیشتر ما دوست داریم در زندگی موفق باشیم، اما شاید هنوز با آن سطح موفقیت مدنظرمان فاصله داشته باشیم. همه‌ی ما تعریف‌های مختلفی از موفقیت داریم، اما دروغ‌های رایجی درباره‌ی موفقیت در زندگی هم هستند که باورشان کرده‌ایم؛ دروغ‌هایی درمورد اینکه موفقیت واقعا چیست و چه چیزی برای ما به ارمغان می‌آورد. در این مقاله شما را با ۷ دروغ بزرگ درمورد موفقیت آشنا خواهیم کرد که نباید آن‌ها را باور کنید.

۱ . باید همه چیز را بدانید

خواننده و ترانه‌سرای معروف آمریکایی، «جون بایز» (Joan Baez) گفته: «اگر همیشه در حال جست‌وجو باشی، پاسخ‌ها خود را نشان خواهند داد». صدالبته که مولوی هم قرن‌ها قبل از نویسندگان امروزی، در مثنوی معنوی گفته «عاقبت جوینده، یابنده بُود». آدم‌های موفق آنهایی نیستند که از همان ابتدا همه چیز را می‌دانند. آنها فقط یاد گرفته‌اند آن چیزی را که نمی‌دانند، پیدا کنند.

امروزه به‌لطف جریان دسترسی به اطلاعات به‌صورت آنلاین در سرتاسر جهان، هیچ بهانه‌ای برای نیافتن پاسخ وجود ندارد. هرکدام از ما تنها با چند کلیک ساده‌ی موس، به منابع ارزشمندی از هر آنچه می‌خواهیم دست می‌یابیم.

بسیاری از کارآفرین‌ها با آزمون‌وخطا به موفقیت رسیده‌اند، آنها در این مسیر از اشتباهات خود درس گرفتند. آنها نه از ندانسته‌هایشان می‌ترسند و نه از دست به عمل‌زدن، حتی اگر در این مسیر اشتباه کنند.

مسلما نمی‌توانید پیش از اقدام، آنقدر صبر کنید که همه چیز را یاد بگیرید و بدانید.

۲. لزومی ندارد تغییر ایجاد کنید

در کتاب پایه‌ی انجمن معتادان گمنام آمده: «جنون یعنی انجام دوباره و چندباره‌ی کاری یکسان و انتظار نتایج متفاوت». بیایید اینجا با خودمان صادق باشیم. بین پشتکار و جنون مرز باریکی وجود دارد. باید بدانیم چه زمانی ادامه دهیم و چه وقت تغییر ایجاد کنیم. برای رسیدن به آن سطح از موفقیت که می‌خواهید، همیشه باید آماده‌ی ورود به صنعتی جدید یا تغییر پیشنهاد فروش منحصربه‌فرد محصول خود باشید.

جایگاهی که امروز دارید، نتیجه‌ی آن چیزی است که تاکنون انجام داده‌اید، اما اگر می‌خواهید بالاتر بروید، باید راه متفاوتی را پیش بگیرید، باید ترفندهای جدیدی به‌کار ببرید. البته گاهی اوقات تنها تغییری که باید بکنید، فقط تغییر یک درجه‌ای است.

۳. موفقیت یک‌شبه حقیقت دارد

هیچ‌کس یک‌شبه به موفقیت نرسیده است

خواننده‌ی معروف آمریکایی، «بیانسه» (Beyonce) گفته: «هرگز کسی را ندیده‌ام که در حیطه‌ی کاری من، از خودم بیشتر کار کند».

یکی از بزرگترین دروغ‌هایی که درباره‌ی موفقیت باور کرده‌ایم، یک‌شبه اتفاق‌افتادن آن است. این دروغ را رسانه‌هایی درست کرده‌اند که ما داستان‌هایشان درباره‌ی موفقیت‌های یک‌شبه را می‌خوانیم. همه‌ی ما داستان‌های جذاب درباره‌ی آدم‌هایی که بدون پول و بدون موقعیتی خاص، یک شبه راه هزار ساله را رفتند، دوست داریم، چون باعث می‌شود تصور کنیم همین اتفاق می‌تواند برای ما هم بیفتد.

اما حقیقت این است که همه‌ی آن موفق‌های یک‌شبه، سال‌هاست در حیطه‌ی خود فعالیت می‌کنند و مهارت‌هایشان را تقویت می‌کنند. تنها چیزی که یک‌شبه اتفاق افتاده، شناخته‌شدن آنهاست.

اگر با آدم‌های موفق مصاحبه کنید، به شما خواهند گفت که برای رسیدن به جایگاه امروزشان، به‌شدت تلاش کرده‌اند. «مارک زاکربرگ» (Mark Zuckerberg) معمولا نخستین سال‌های فیس‌بوک را با ساعت‌های طولانی کدنویسی‌های خسته‌کننده به یاد می‌آورد. حتی کسی با استعدادهای ذاتی مانند «لیونل مسی» (Lionel Messi) هم بارها گفته به‌سختی تلاش کرده است.

۴. برای موفق‌بودن نیازی به گذشت نیست

«اپرا وینفری» (Oprah Winfrey) گفته: «می‌توانید همه چیز داشته باشید، فقط همه را یکجا و یک‌دفعه نمی‌توانید داشته باشید».

بله، می‌توانید همه چیز داشته باشید. می‌توانید درآمد بالایی داشته باشید. به کشورهای بسیاری در سراسر دنیا سفر کنید. با خانواده خوش بگذرانید و بهترین همسر، پدر یا مادر دنیا باشید. کاملا سالم باشید و در مسابقه‌ی دوی ماراتن هم اول بشوید. بنیاد خیریه‌ای برای خودتان راه بیندازید و مشکلی از مشکلات دنیا را رفع کنید.

همه‌ی اینها را می‌توانید داشته باشید، اما نه یک‌دفعه و یکجا.

واقعیت این است که باید انتخاب کنید واقعا اکنون چه می‌خواهید. زندگی‌های ما هرگز در تعادل کامل از همه‌ی داشته‌ها نخواهند بود. باید انتخاب کنید که فعلا از کدام باید گذشت تا بتوانید موفقیت مهم‌تری را به‌دست بیاورید.

همین‌طور که وارد برهه‌های مختلفی از زندگی می‌شوید، اولویت‌هایتان هم ممکن است تغییر کنند، اما انتظار فوق‌العاده‌بودن در همه‌ی حیطه‌های زندگی، فقط باعث ناامیدی خواهد شد.

۵. موفقیت باعث می‌شود همه‌ی مشکلات‌تان از بین بروند

کارآفرین و سخنران انگیزشی آمریکایی، «جیم ران» (Jim Rohn) گفته: «آرزو نکنید که ای‌ کاش فلان چیز راحت‌تر بود، آرزو کنید که خودتان بهتر باشید. آرزوی مشکلات کمتر نکنید، مهارت‌های بیشتری را آرزو کنید. آرزوی چالش‌های کمتر نداشته باشید، برای خود بیشتر آرزو کنید».

آدم‌های موفق مشکلات کمتری ندارند، آنها فقط استراتژی‌ها و منابع بهتری برای برخورد با مشکلات و مسائل دارند. مشکلات هم جزوی از مسیر رسیدن به موفقیت هستند. برای کسانی هم که به اوج موفقیت شغلی رسیده‌اند، همین‌طور است. برای موفق‌ماندن، همچنان باید مسائل را حل کنند، حتی مسائلی بزرگتر از آدم‌های عادی. بله، هرقدر موفق‌تر باشید، مسائل بزرگتری خواهید داشت.

بنابراین تصور نکنید وقتی موفق شدید، زندگی راحت‌تر خواهد شد؛ نه، تنها تفاوت توانایی بیشتر شما در مقابله با مسائل خواهد بود.

۶. وقتی به موفقیت رسیدید، مردم بیشتر شما را دوست خواهند داشت

هنرپیشه‌ی معروف آمریکایی، «مریلین مونرو» (Marilyn Monroe) گفته: «موفقیت باعث می‌شود خیلی‌ها از شما متنفر شوند. ای‌کاش این‌طور نبود. لذت از موفقیت بدون اینکه حسادت را در چشمان اطرافیان ببینید، فوق‌العاده می‌شد».

چندین بار شنیده‌اید مردم کسی را به‌خاطر موفقیت‌هایش سرزنش کرده‌اند؟ برای مثال بگویند: او از رانت استفاده کرده، وضعیت خوبی داشته، کمک فراوانی به او شده و الی آخر. همه‌ی ما چنین جمله‌هایی را درباره‌ی آدم‌های موفقی مثل «کریستیانو رونالدو» (Cristiano Ronaldo) شنیده‌ایم! حداقل این است که آدم‌های موفق اغلب باعث ناراحتی کسانی می‌شوند که شکست‌ خورده‌اند. هرقدر بیشتر جلوی چشم مردم باشید، احتمال اینکه برای دستاوردهایتان سرزنش شوید بیشتر خواهند بود.

واقعیت این است که پس از دستیابی به موفقیت احتمال بیشتری دارد دوستان خود را از دست بدهید. اما خبر خوب اینکه فرصت خواهید داشت دوستان جدید پیدا کنید که مثل شما موفق هستند.

۷. موفقیت باعث شادی می‌شود

نویسنده‌ی مشهور آمریکایی، «زیگ زیگلار» (Zig Ziglar) گفته: «پول باعث شادی نمی‌شود، اما همه می‌خواهند خودشان این را تجربه کنند». پول می‌تواند مقداری شادی برای‌تان به ارمغان بیاورد، اما این کوتاه‌مدت خواهد بود، بلندمدت و در سطحی عمیق و رضایت‌بخش نخواهد بود.

تنها شیوه‌ای که موفقیت باعث شادی می‌شود، این است که برای هر لحظه‌ی آن شکرگذار باشید، چه خوب و چه بد. شکرگذاربودن یک انتخاب است و افراد حقیقتا موفق، در هر شرایطی که باشند، استاد شکرگزاربودن هستند.

خلاصه اینکه چه موفق هستید و چه نه، شاد باشید، چون موفقیت شادی نمی‌آورد!

منبع : چطور