چرا پرچم نپال مستطیل نیست؟
چرا پرچم نپال مستطیل نیست؟

جواب سوال چرا پرچم نپال مستطیل نیست؟

پرچم نشان‌دهنده یک ملت آزاد است و نماد ملیت، وحدت ملی و غرور یک ملت است. تقریباً پرچم همه کشورها فرم مستطیلی یا مربعی دارد به‌جز پرچم نپال. پرچم ملی غیر مستطیلی متشکل از دو شکل یکپارچه (پرچم مثلثی).
نپال تنها کشور در دنیای مدرن است که پرچم ملی مستطیل شکل ندارد. زرشکی با حاشیه‌های آبی است و نمادهای تلطیف شده‌ای از خورشید و ماه را در خود جای داده است.
چرا پرچم نپال مستطیل نیست؟ نمادهای روی پرچم نپال نشانه چیست؟

برای خرید بیرق مذهبی میتوانید به فروشگاه اینترنتی بافت ستاری مراجعه کنید .

 

چرا شکل پرچم اکثر کشورها مستطیل است؟

پاسخ کوتاه به دلیل استعمار اروپاست. پرچم‌ها هزاران سال است که به‌عنوان اشیای تزئینی وجود داشته‌اند، اما رویه داشتن یک پرچم مستطیل شکل استاندارد که مخفف یک کشور، دولت، مردم آن و همه‌چیز در مورد آن است، از اروپای مدرن اولیه سرچشمه می‌گیرد.
در گذشته تنها کشتی‌ها بودند که پرچم‌هایی را برمی‌افراشتند تا مشخص کنند اهل کدام کشور هستند.
یک پرچم مستطیل شکل بهتر از هر شکل دیگری باد را جذب می‌کند، به همین دلیل فرم مستطیل برای پرچم انتخاب شد. خیلی زود ایده “پرچمی که نماینده یک کشور یک دریا است” به “پرچمی که نماینده یک کشور به‌طورکلی است” تکامل یافت و پرچم‌های مستطیلی در خشکی رایج‌تر شد.
امپریالیسم اروپایی این نوع “پرچم‌های ملی” را به مناطقی که سنت‌های محلی استفاده از پرچم نداشتند، مانند جنوب صحرای آفریقا و قاره آمریکا آورد.
زمانی که دولت‌ها در این بخش‌های جهان مستقل شدند، همان نمادهایی را که سایر دولت‌های مستقل داشتند (به معنی پرچم‌های مستطیلی، سرودهای ملی، نشان‌ها، تمبرها و غیره) اتخاذ می‌کردند.
حتی کشورهایی که مستقیماً مستعمره نشده بودند، تحت تأثیر رویه اروپایی قرار گرفتند.
ژاپن و چین نیز همگی در قرن نوزدهم با افزایش تعاملات تجاری و دیپلماتیک خود با اروپا، پرچم‌های مستطیلی شکل را به کار گرفتند.

 

خرید انواع بیرق و پرچم مذهبی

 

تاریخچه پرچم نپال

وقتی به نموداری از پرچم‌های ملی جهان نگاه می‌کنید، پرچم نپال شما را غافلگیر خواهد کرد. چون تنها پرچم ملی غیر چهارجانبه جهان است.
پرچم نپال یک چندضلعی چهاروجهی با دو ضلع موازی است.
در ماده ۵ قانون اساسی نپال آمده است: «پرچم ملی نپال، طبق سنت، از دو شکل مثلثی در کنار هم تشکیل شده است که پایه‌ای به رنگ زرشکی و حاشیه‌های آبی تیره دارند، نشان سفید هلال ماه با هشت پرتو قابل مشاهده است.
طرح حاضر در سال ۱۹۶۲ اتخاذ شد و از طرح سنتی به عاریت گرفته شد که اعتقاد بر این است که از زمان مهابهاراتا مورداستفاده قرار می‌گرفته است.
در قرن هجدهم، پریتوی نارایان شاه، پادشاه گورخا، کارزار اتحاد را اداره می‌کرد.
او بسیاری از ایالت‌های کوچک‌تر را در کشور واحد نپال متحد کرد.
شاید ساده‌ترین پاسخ به این سؤال که چرا پرچم نپال مستطیل نیست؟ این باشد که هیچ کشور خارجی هرگز نپال را مستعمره نکرد.
صدها سال بعد، دولت جدید قانون اساسی در ۱۶ دسامبر ۱۹۶۲ تشکیل شد. تنها پس از آن پرچم ملی نپال با استانداردهایی که برای ترسیم پرچم نپال تعیین شده بود، مدرن شد.
 قبل از سال ۱۹۶۲، پرچم ملی نپال دارای چهره‌هایی بر روی ماه و خورشید بود، با چشم‌ها، گوش‌ها، بینی و نمادی بر روی پیشانی.
با مدرن‌سازی، چهره‌ها حذف شدند و فقط خورشید با ۱۲ پرتو مثلثی و ماه با هشت پرتو مثلثی نشان داده شد.
در ۲۰ سپتامبر ۲۰۲۰، بلندترین ساختمان، برج خلیفه در دبی، امارات، روز قانون اساسی نپال را با تغییر رنگ آن به پرچم این کشور جشن گرفت.

 

تاریخچه پرچم نپال

حقایق جالب پشت پرچم نپال

پس‌زمینه زرشکی با حاشیه آبی، هر دو رنگ محبوب در فرهنگ رنگ نپالی است. بخش بالایی دارای یک ماه سفید است که هشت پرتو پراکنده است و یک هلال در زیر آن متصل است.
اولاً اشکال مستطیلی قرمز، پس از مدرن‌سازی، مستطیل‌های بالای کوه هیمالیا را نشان می‌دهند که نشان‌دهنده دو دین اصلی زنده در نپال – هندو و بودیسم است. قرمز زرشکی به‌کاررفته در پرچم نپال نماد شجاعت یک نپالی است.
ماه نماد هوای سرد هیمالیا و خلوص مردم نپال است. درعین‌حال، خورشید نماد گرما و دمای بالای مناطق پست جنوبی و عزم شدید نپال است. به‌طور خلاصه:

  • پرچم نپال تنها پرچم غیر چهارضلعی در این جهان است.
  • پرچم نپال در بلندترین ساختمان کره زمین، برج خلیفه، به مناسبت روز قانون اساسی نپال به نمایش گذاشته شده است.
  • اشکال مثلثی در پرچم نپال نماد کوه است.
  • خورشید و ماه روی پرچم با دو سلسله در سنت هندو ودایی پادشاهان کشتریا مرتبط هستند که به نام‌های «سوریاوانشی» و «چاندراوانشی» نیز شناخته می‌شوند.
  • ۱۲ پرتوی خورشید نشان دهنده ۱۲ ماه و ۱۲ علامت زودیاک است زیرا با حرکت خورشید مرتبط هستند.

 

حرف آخر

همه پرچم‌های کشور به ‌جز سه کشور مستطیل شکل هستند. پرچم سوئیس و شهر واتیکان مربع شکل است. اما مربع‌ها ازنظر فنی مستطیل هستند. پرچم نپال یک پرچم غیر مستطیلی است که از دو شکل مثلثی تشکیل شده است.
برای خرید پرچم‌های مذهبی می‌توانید به فروشگاه اینترنتی بافت ستاری مراجعه کنید.